inspiratie

26 maart 2013

flirt met mij!

Of je nu online of offline shopt, bedrijven die mooie spullen verkopen moeten een beetje flirten met klanten om de “koopknop” te prikkelen. Kijk je vervolgens hoe goed bedrijven de kunst van het flirten verstaan, dan wordt je daar niet altijd blij van. In een aantal gevallen wordt de koopknop acuut uitgeschakeld en blijft een aankoop uit. Er zijn natuurlijk bedrijven die precies weten hoe je (potentiële) klanten verleid, maar daarover gaat deze blog niet. Deze blog gaat over welke kansen ondernemers soms laten liggen.

hoe reizen jouw klanten?
De voorbereidingen van klanten die op “koop” reis gaan zijn heel divers, dus moet je je daarin verdiepen. De reis begint vaak: online, in een magazine, op straat, voor de etalage, naar aanleiding van een televisie programma, vooraf aan een dagje winkelen of een stedentrip, omdat iemand een speciale gelegenheid heeft etcetera. Niet te vergeten dat er ook heel veel mensen gewoon een beetje op het net browsen. Meestal Googelen klanten de naam van de winkel of het merk voor meer informatie. In veel gevallen komt het voor dat klanten niet goed vinden wat zij zoeken, omdat veel bedrijven gewoonweg online niet goed vindbaar zijn. Staat alleen een adres van de winkel online en ontbreekt een site waar de merken en/of producten te vinden zijn.

 

 

 

 

 

 

 

 

Klant reizen (customer journeys)  als deze vinden over de hele wereld honderdduizenden keren per dag plaats. Des te belangrijker is het dat jij in de schoenen van je klanten gaat staan. Jij wilt toch gevonden worden en klanten blij maken? Dan moet je als ondernemer ook weten hoe klanten op reis gaan. Je moet weten of ze avonturiers zijn die per toeval op leuke plekken komen en zich laten verrassen. Of dat ze juist doelgericht op reis gaan en van te voren alles uitstippelen of met een groep reizen, begeleiding wensen en dus op weg geholpen willen worden.

Staan jouw klanten uiteindelijk voor de etalage van je (web)winkel en worden ze blij verrast door de aandacht die aan de presentatie is geschonken, dan zijn ze klaar en bereid om naar binnen te gaan. De koopknop is geprikkeld en staat op ‘aan.’

flirten jullie ook?
Helaas staat die koopknop al weer op ‘zacht’ op het moment dat klanten bij binnenkomst in de winkel niets terug vinden van de presentatie in de (web)etalage. Immers daardoor zijn ze uiteindelijk verleid en naar binnen gestapt, ze zijn er klaar voor om te gaan flirten met de producten. Ze willen geïnspireerd raken en op ideeën worden gebracht, welke combinaties er bijvoorbeeld gemaakt kunnen worden. In de fysieke winkel willen ze voelen, kijken en passen.

Binnengekomen heeft het personeel ook niet een herkenbare link met de producten uit de (web)etalage. Wist je dat het bewezen is wanneer het personeel de kleding uit de winkel draagt de koopknop enorm geprikkeld wordt en het zichzelf verkoopt. Het zijn wandelende etalagepoppen! De klanten zien gelijk hoe iets staat en gecombineerd kan worden, daarnaast is het een leuk gespreksonderwerp. Denk dus na welke positieve rol het personeel op het koopgedrag van klanten kan hebben.

kans
Veel ondernemers hebben nog een grote stap te maken om aan de verwachting van klanten te voldoen. En zijn over het algemeen alleen bezig met de klanten die naar hun winkel komen. Daar ligt een grote kans, hoe zoeken klanten en hoe wordt de ondernemer daarbij gevonden. Wat biedt jij jouw klanten? Om klanten goed te kunnen bedienen is het belangrijk om te weten hoe klanten op “koop”reis gaan en door deze reis centraal te stellen, dus je klant.

Daar kan gooitz je bij helpen. Door middel van een quickscan brengt gooitz in kaart hoe de klanten de reis naar jouw winkel op dit moment ervaren. Wat je goed doet en hoe je nog meer van waarde kunt zijn voor klanten. We gaan samen flirten met klanten en zorgen dat de conclusie van de quickscan bijdraagt aan het vergroten van het commercieel potentieel van je onderneming.

Interesse in een quickscan?
Neem dan nu contact op met Gooitske Zijlstra van gooitz >>


4 februari 2013

pow! factor

In deze POW! post wil ik jullie graag inspireren met het ambachtelijke en speciale schoenenlabel 28Sport uit Buenos Aires.

POW! FACTOR: 28SPORT
28 Sports is een authentiek schoenen label en hun flagshipstore is gevestigd in de hippe barrio Palermo in Buenos Aires. De schoen ontwerpen zijn gebaseerd op de sportschoenen die gedragen werden bij voetbal, boksen, golf, hockey, atletiek, bowling en klimsport in de jaren ’30, ’40 en ’50. Vandaag de dag werkt 28Sport nog steeds met de originele mallen, handgemaakte productieprocessen en natuurlijke ruwe materialen. Van elke model worden maar enkele maten gemaakt.

De oorsprong van 28 Sport ligt ver voor de officiële oprichting, in januari 1928. En is te vinden in de innovatieve geest van één man: Calogero gualterio Adinolfi. Behalve dat hij één van de belangrijkste Latijns-Amerikaanse amateursporters was van de jaren ’20, had hij ook andere bezigheden. In de loop van zijn sport carrière (o.a. roeien, voetbal, Baskisch bal, basketbal, marathon, jeu de boules) begon Adinolfi te experimenteren met het ontwerpen en maken van schoenen. Eerst als hobby, daarna als obsessie. Hij wilde een ongekende en revolutionaire combinatie maken: duurzaamheid, stijl en comfort.

Het prototype (aka 28-a) werd de basis van zijn ontwerpen en werd wereldwijd een succes. Tot op de dag van vandaag is dit prototype nog steeds het uitgangspunt van alle 28sport modellen. Het motto van 28Sport is dat de levensverwachting van elke schoen hoger moet zijn dan die van de mensen die ze maken.

Als je ooit naar Buenos Aires gaat is dit voor schoenenfreaks een adres wat je niet mag missen! In de winkel hebben de eigenaren een klein museum ingericht met alle attributen van de sporten die 28Sport vertegenwoordigd. De eigenaren hebben een ware beleving toegevoegd aan het label in hun winkel en hun best gedaan om het gedachtegoed in ere te houden. Het is een feestje om in de winkel te zijn en je waant je terug in de tijd. Een gaaf retail concept en zeg nu zelf waar vind je ambachtelijke, in lage oplage handgemaakte en hippe schoenen voor omgerekend 280 euro?! De Duitse webwinkel Don’t cry for me is een van de resellers in Europa.

Klik hier als je meer wilt weten over het label 28Sport>>


je kunt mij ook volgen via deze social media kanalen
© Copyright 2011 Gooitz | Website door Friks Web & Marketing