WOW een mooi voorbeeld
Op dit moment staat ongeveer 15% van de kantoren in Nederland leeg. Leegstand in kantoorpanden en/of bedrijfspanden is een veelvoorkomend probleem in stedelijke gebieden. In Spoorzone Hanzeland Zwolle zijn ook kantoormeters beschikbaar die (nog) niet gevuld zijn. Spoorzone Hanzeland (200.000 m2 vloeroppervlak) is het belangrijkste ontwikkelingsgebied van Zwolle.
Daarom gaat de gemeente en een groot aantal partners van Zwolle – zoals de provincie, het rijk en partijen uit de openbaarvervoer- en vastgoedsector – hard werken aan de toekomst van het gebied rondom het station, de Spoorzone. Het moet een aantrekkelijk gebied worden waar wonen, werken en recreëren een belangrijke plaats hebben.
Spoorzone Hanzeland biedt een unieke combinatie van optimale bereikbaarheid voor openbaar vervoer en auto en een centrale ligging in de stad. En is daardoor een aantrekkelijke locatie voor ondernemers.
- Centrale ligging in het land
- Per spoor, bus, auto en fiets optimaal bereikbaar
- Uitstekende weg- en spoorverbindingen
- Op 5 minuten wandelen van de gezellige binnenstad
- Zichtlocatie
- Een verzorgingsgebied van 800.000 mensen
- Hoog gewaardeerd woon-, werk- en leefklimaat
- Uitstekend voorzieningenniveau
innovatieve aanpak leegstand
De kantorenleegstand in Zwolle ligt met 13% iets onder het landelijk gemiddelde. Zwolle zet in op het oplossen van leegstand door accountmanagement en door planologisch mee te werken aan een ander gebruik van bestaande kantoren. Onderdeel van het kantorenbeleid vormt het definiëren van ‘product-marktgebieden’.
Tijdens de Hanzelabsessie op 8 april 2014 hebben we met een grote groep betrokkenen, belanghebbende en Hanzelabbers nagedacht over de vraag: “Hoe kunnen we van het Lubeckplein een nóg aantrekkelijker locatie maken voor alle gebruikers?” Het Lubeckplein ligt in het gebied Spoorzone Hanzeland.
Uit deze sessie zijn een aantal interessante opties gekomen. Onder andere een concept waar een aantal assets samenkomen onder één dak en daarvoor is besloten om een verkenning te doen om marktpartners te betrekken bij het proces naar een pilotontwikkeling.
verkenning innovatief concept leegstand kantoorpanden
In opdracht van Gemeente Zwolle ben ik begin juni gestart met een verkenning naar draagvlak en hoe dat concept gevormd zou kunnen worden. Daarvoor ben ik op zoek naar marktpartijen die mee willen denken en investeren in het proces om tot één of meerdere prototypes te komen. Daarnaast ben ik op zoek naar de juiste energie die voor dit proces nodig is, de stadsmakers van Zwolle. Met de insteek dat die partijen de intentie hebben om mee te denken en te werken om een echt innovatief concept voor leegstand te maken en hun aandeel in een asset uit het concept te claimen.
WOW een mooi voorbeeld
Voor deze verkenning spreek ik met veel partijen en stadsmakers die een aandeel in het concept zouden kunnen hebben en bezoek ik ook een aantal toffe projecten en heb daardoor contact met de initiatiefnemers. Eén daarvan is het concept WOW Amsterdam. In juli 2014 opent WOW officieel haar deuren voor haar gasten en tijdelijke bewoners. De reden waarom dit een tof concept is: belangrijke assets worden gecombineerd in een bestaand gebouw met partijen die samen zorgen voor een invulling en elkaar aanvullen. En er vinden diverse cross-overs plaats en kun je er overnachten.
‘WOW Amsterdam’ is een broedplaats voor creatief talent ondergebracht in de voormalige HTS aan de Wiltzanghlaan in Amsterdam West. Het getransformeerde gebouw biedt plek aan 50 studio’s voor tijdelijke bewoning door afgestudeerd talent van de Amsterdamse kunstopleidingen. Deze voorziening wordt gecombineerd met een hostel, een restaurant, een urban farm, een kruidentuin en volop expositieruimte. WOW biedt een platform aan jong creatief talent, staat open voor experiment, diverse cross-overs en nieuwe concepten. Dat is precies waar we in Zwolle naar op zoek gaan de komende tijd.
WOW is een initiatief van Gemeente Amsterdam: Stadsdeel West en Bureau Broedplaatsen en Stichting WOW Amsterdam.
WOW kijken?
WOW Amsterdam organiseert zaterdag 21 juni een PREVIEW van de nieuwe broedplaats in de Kolenkitbuurt in Amsterdam West. Het voormalige HTS-‐gebouw is omgetoverd tot een bruisend creatief bolwerk waar van alles te beleven is. Twaalf uur lang gaan de deuren open voor een preview met festivalsfeer, kunst, modeshows, exposities, films, creatieve workshops, muziek en het lekkerste eten uit de Kolenkitbuurt.
Gooitz is 21 juni aanwezig bij de preview om de sfeer te proeven.
Wil je meer weten over de verkenning of wil je meedenken en meedoen? Klik hier en neem contact op!
Bronnen: Gemeente Zwolle, Hanzelab, WOW-Amsterdam
the fun theory
Dit voorjaar woon ik al weer zeven jaar met heel veel plezier in de binnenstad van Zwolle. Bij het eerste zonnestraaltje in de lente begint het al te kriebelen, want het park lonkt. Het park waar stadsbewoners zonder tuin lekker luieren, picknicken, barbecuen en elkaar ontmoeten. In mijn geval is dat mijn favoriete park aan de Potgietersingel, onder de Zwollenaren beter bekent als De Sukerbulte.
Afgelopen weekend was het ook weer goed toeven in het park. Mijn partner en ik hebben heerlijk geluncht op ons blauwe IKEA kleedje. Heerlijk kletsen en eten, genieten van de zon en het park met al haar bezoekers. Kortom gezellig en aangenaam. Toch storen wij ons beide aan één aspect: de rommel die er ligt. We zijn helemaal niet de meest voorbeeldige burgers, maar we nemen wel altijd een zakje voor de rommel mee. Dat laatste is ook gebaseerd op de vaak overvolle prullenbakken die in het park staan. En dat komt weer omdat er maar een stuk of drie prullenbakken in het hele park aanwezig zijn, veel te weinig blijkt aan de stapel ernaast.
vuil is fun?
Wat is het toch, dat wij met elkaar zoveel rommel maken in onze leefomgeving? Terwijl het zo gemakkelijk is om je eigen rommel op te ruimen zou je zeggen. Ik doe er ook aan mee, want mijn kauwgom spuug ik regelmatig op straat. Het gaat vooral over ons gedrag, als we vuil zien liggen geeft ons dat het gevoel dat wij het ook mogen laten liggen.
In veel gevallen is opruimen niet leuk, dus is het belangrijk dat je minder leuke dingen leuk maakt om gedrag op een positieve manier te beïnvloeden.
Dat die insteek werkt toont dit filmpje aan:
the fun theory
De site The Fun Theory is gewijd aan de gedachte dat wanneer je iets eenvoudigs met fun benadert het de makkelijkste manier is om gedrag van mensen ten goede te veranderen. Of het nu voor jezelf, voor het milieu of voor iets heel anders is, het enige dat telt is dat het verandering van gedrag ten goede komt. Bij de voorbeelden op de site is gebruik gemaakt van gamification.
Gamification is het gebruik van spelprincipes en speeltechnieken in een niet-spelcontext, om de gebruikers te stimuleren hun taken te vervullen. Gamificatie wordt gebruikt in applicaties en processen voor het bevorderen van de betrokkenheid van gebruikers, datakwaliteit, punctualiteit en leren.
De site The Fun Factory is een initiatief van Volkswagen.
op een schoon strand zijn mensen vrolijker
Ook in het kader van rommel in gebieden waar veel mensen komen is Stichting de Noordzee een mooi initiatief gestart aan de Noordzeekust. Hier geldt dat het idee goed is, alleen de uitvoering van de mensen minder. Je haalt het papieren zakje uit een speciaal rekje bij de strandopgang. De strandgangers verzamelen hun rommel in de zakjes, maar laten vervolgens die tassen op het strand staan in plaats van het terug te brengen in de verzamelcontainer. Interessante vraag wat aan dit idee toegevoegd zou kunnen worden om het nog succesvoller te maken en het gedrag op een vrolijke manier te beïnvloeden.
Ik heb actie ondernomen en contact gezocht met Gemeente Zwolle voor de parken in de stad en Stichting de Noordzee. En heb ze verteld over the fun theory, daar wordt je toch vrolijk van!
leuke tips naar aanleiding van mijn blog van lezers
Tip van Jos Keuter: The Speed Camera Lottery – The Fun Theory: http://youtu.be/iynzHWwJXaA
Tip van Ineke van Zanten: Ring Ring
Tip van Smart: The dancing traffic light
<<klik hier voor het parkenboekje en vind de mooie parken van Zwolle>>
Inspiratie blog
- algemeen (81)
- blind boxed art (1)
- de genereuze stad zwolle (15)
- eigen concepten (33)
- eten en drinken (5)
- helden (7)
- inspiratie (48)
- kindperspectief (5)
- klantbeleving (19)
- kunst (25)
- mode (4)
- muziek (4)
- organische gebiedsontwikkeling (31)
- placemaking (29)
- quotes (2)
- reizen (10)
- retail (11)
- schone ijssel (5)
- spontane stad (40)
- stad op ooghoogte (8)
- wonen (5)