inspiratie

26 november 2014

mayor super hero

De burgemeester van grote steden als super hero met magische krachten?

Woensdagavond 1 oktober werd er weer een interessante meetup georganiseerd door Tegenlicht: “De macht aan de stad.” Naar aanleiding van de tv-uitzending zondag jl. Er werd onder andere met Kasper Verkaik, de maker van de uitzending, gediscussieerd over hoe dan en wie en wanneer. Zijn documentaire is tot stand gekomen naar aanleiding van het boek “If mayors ruled the world: dysfunctional nations, rising cities”  van Benjamin Barber, met zijn Interessante visie op het oplossen van problemen.

“Let’s give them more control over global policy. Barber shows how these “urban homeboys” are solving pressing problems on their own turf — and maybe in the world. ” 

Net als alle andere discussies weet niemand precies hoe en ga je met een vol hoofd naar huis en hebt weer heel veel stof tot nadenken, want een burgemeester als super hero?

Ik weet het niet, als je bedenkt dat er op het platteland al heel veel zaken geregeld worden. Op het gebied van burgerparticipatie kunnen steden best nog wat leren van plattelandskernen. Dus speelt het niet alleen de grote stad, met de burgemeester die vaak veel zichtbaarder zijn dan de burgemeesters van kleine gemeenten, maar juist ook in de klein kernen waar Noaberschap heel erg leeft.

Bloomberg Mayors Challenge 2014
Femke Haccoû aanwezig om te vertellen over de Mayors Challenge, waar zij begin dit jaar in Pakhuis de Zwijger een meetup voor georganiseerd: “Help Burgermeester van der Laan én de stad Amsterdam aan het beste idee!” Op de meetup in Amsterdam zijn in totaal 71 ideeën bedacht.
Mike Bloomberg, oud burgemeester van NYC, heeft deze challenge wereldwijd opgezet om burgemeesters van steden letterlijk uit te dagen om met goede ideeën te komen.

Het gave van dit concept was, dat het de bedoeling is dat de winnende ideeën die in een stad zijn bedacht doorgegeven worden aan andere steden. Dus eerst in competitie met elkaar voor het beste idee en daarna samenwerken om het idee groter en beter te maken.

Amsterdam zat niet bij de vijf winnende steden, maar wel bij de 21 beste steden en is in juni naar Ideas Camp afgereisd om te strijden voor een finaleplaats.

de groene junk
Een van de 71 ideeën die uit de meetup tot stand is gekomen heet de ‘groene junk.’ Je vindt ze op het terras van Pakhuis de Zwijger. Waarom ze zo heten? De plantjes zijn verslaafd aan CO2.

De Groene Junk bij avond - gooitske zijlstra

 

 

 

 

 

De Groene junk bij daglicht - pakhuis de zwijger


5 augustus 2014

let’s go brusco

Lambrusco, wie heeft het niet gedronken en is er wel eens dronken van geworden. Ik herinneren mij van toen ik tiener was dat Lambrusco bijna nooit ontbrak op feestjes. Later vond ik het eerlijk gezegd niet meer om in te nemen en ben ik andere wijnen gaan ontdekken.

walnut mixstore
Onlangs was ik een dag op bezoek bij mijn vriendin Truus in Groningen. We hebben heerlijk door alle leuke straatjes gestruind. Op de Carolieweg kwamen we in Walnut Mixstore terecht. Walnut Mixstore is een initiatief van Dorien Dolsma en Ward Klijzing. Een mixstore waarin kleding, schoenen, sieraden, interieur, kunst, boeken & tijdschriften en een tea-to-go samenkomen in een inspirerende omgeving.

let’s go brusco
In de winkel verkopen ze alles wat zij zelf leuk vinden. In deze hippe conceptstore vind je merken als Snowpuppe, Mae Engelgeer en Tas-Ka. Toen ik door de winkel struinde viel mijn oog op een stelling waar wijnflessen stonden. Vooral de tekst die bij de flessen was geschreven: “Echte Italiaanse Lambrusco gemaakt door twee gekke Hollanders.” Als je dat schrijft, dan wil ik weten wie die gekke Hollanders dan zij. En zou Lambrusco dan weer terug komen?

let's go Brusco in het schap bij Walnut Mixstore (foto gooitz)

Thuisgekomen ben ik online gaan kijken en vond de website Brus.co met wat meer informatie. Brusco is een product van reclameduo Frank de Ruwe en Lard Breebaart van reclamebureau NATWERK. Dat had ik er niet achter gezocht toen ik in de winkel stond en de flessen zag staan.

lambrusco
Lambrusco heeft een beetje een suffe naam en in velen hun herinnering geen lekkere smaak. Dat heeft volgens Wikipedia te maken omdat de nadruk heeft gelegen op zeer grote productie (kwantiteit) en de kwaliteit niet altijd meer zoals het oorspronkelijk bedoeld is. Meerdere wijnproducenten zijn echter bezig kwaliteitlambrusco’s op de markt te brengen.

De wijn is vernoemd naar de Lambruscodruif en is een blauwe druivensoort (Vitis vinifera) die vaak gebruikt voor Lambrusco, maar soms ook voor balsamico en grappa. Lambrusco komt uit de districten Emilia-Romaga en Lombardije.

stunten met druiven
Het zijn zeker twee gekke Hollanders, bekijk het leuke filmpje maar eens waar ze met druiven stunten;-) Een erg leuk filmpje om Brusco te promoten, daar zijn het tenslotte reclamejongens voor.

comeback
Wat ik al vermoede is waar, Lambrusco komt terug en dat dankzij de twee Amsterdamse vrienden. Zij vinden de tijd rijp voor een comeback van Lambrusco, want de drank heeft de laatste decennia door overproductie zijn populariteit verloren en is bij de meeste slijterijen naar het onderste schap verdwenen. Onterecht, vonden de jongens, want Lambrusco is in vergelijking tot de meeste wijnen van zeer goede kwaliteit.

Dat de mannen van NATWERK er alles aan doen om Lambrusco weer aan de man te brengen blijkt wel uit de leuke feestjes die ze daarvoor organiseren. Onlangs hebben ze een Brusco Caravan Party georganiseerd tijdens het Edelwise Festival met alleen maar. . . .  je raad het al: Brusco!

Waltnut Mixstore in Groningen verkoopt de fles van het schap en in de webshop van Brus.co kun je de fles online bestellen. Ik zeg doen, los van dat het prima smaakt, draag jij dan ook bij aan de comeback van Lambrusco!

<<lees hier meer over lambrusco>>

je kunt mij ook volgen via deze social media kanalen
© Copyright 2011 Gooitz | Website door Friks Web & Marketing