Plastic? Fantastic!
Het is tijd, hoog tijd dat we in Nederland meer gaan doen met een product dat wij tot op de dag van vandaag als wegwerpproduct zien! Wat dat is? Plastic.Iedereen herkent het: Het festival is afgelopen, de mensen gaan naar huis en wat blijft is een deken van plastic. Dat moét en kán anders! Maar hoe dan?
Op het Stadsfestival in Zwolle gaan we van plastic afval een betaalmiddel maken te gebruiken op het festival.
Het allereerste festival in Nederland dat haar eigen muntjes maakt met plastic zwerfafval als grondstof! Plastic afval wordt een nieuw product: een festivalmuntje! Plastic fantastic!
Plastic op straat
Los van de bekende deken van plastic, waar ik mijzelf al een poos enorm aan erger liep ik begin juni, de 11de om precies te zijn, richting mijn vaste Espressobar Maling en verwonderde en verbaasde ik mij over de achtergebleven plastic dopjes tussen de bestrating in de binnenstad. De veegwagen van de Rova was op dat moment net geweest. De dag ervoor finishte de Halve Marathon van Zwolle in het centrum, op de kruising van de Luttekestraat richting het Grote Kerkplein ontvingen de deelnemers een flesje water.
We hebben iets gaafs te pakken!
We zijn niet de enige partij die over het plastic afval nadenkt en ermee aan de slag gaat, maar wel de eerste partij die haar eigen gerecyclede muntjes maakt. Een goed idee wordt geboren als je met anderen in gesprek gaat over iets waarover je verwondert. Door met elkaar door te filosoferen kom je op ideeën waar je alleen niet op zou komen.
Het idee om op het Stadsfestival in Zwolle iets te doen met het plastic afval bracht ik in ons programmeurs overleg: “Ik wil iets met het plastic afval doen op het festival.” Het kan niet zo zijn dat we niet stilstaan bij het feit dat er zoveel plastic afval geproduceerd wordt, ook tijdens het Stadsfestival dit jaar.
Ferna Jalink werkt bij Green Pac iLab, gevestigd op het Polymer Science Park (PSP) in Zwolle. Ik belde haar met mijn vraag of zij mensen wist bij PSP die mij verder kunnen helpen. Ze bracht mij in contact met Peter Ankersmit (Trending Industries) en Peter-Bas Schelling (Schelling Services) en na een uur met elkaar doorpraten over de mogelijkheden hadden we de oplossing bedacht. Het ei is gelegd, nu nog uitbroeden. We hebben iets moois te pakken!
We gaan onze eigen festivalmunt maken van plastic afval! Te gek! Vanaf dit moment gaat alles in een stroomversnelling, we hebben een goed idee te pakken en zijn we allemaal ontzettend enthousiast.
Geen worden maar daden!
Vanaf het moment na onze eerste afspraak zijn we allemaal als een malle gaan kijken – de tijd dringt vanwege de vakantie periode – wat we nodig hebben voor deze eerste keer, moeten begroten, organiseren, bouwen enzovoort. Ik heb het idee bij een aantal partijen gedropt en vanaf meet af aan is iedereen enthousiast voor het idee! Peter-Bas is aan de slag gegaan met de schredder en de spuitgiet-machine, Peter Ankersmit met de begroting en de matrijs en ik met het verhaal en het zoeken van partners die geld willen investeren in dit idee.
Waarom we dit gaan doen?
Plastic wordt vandaag de dag nog steeds gezien als wegwerpproduct. Zonde, want de mogelijkheden zijn eindeloos. Daarom zetten wij de eerste stap naar bewustwording: een gerecycled festivalmuntje op het Stadsfestival. Hiermee vragen we aandacht voor plastic afval als nieuwe grondstof. Resultaat? Een betere en schonere leefwereld voor nu en later.
Om hiervoor bewustwording te creëren maken we een ‘plastic straat’ opstelling die zichtbaar wordt op het Stadsfestival. Het Stadsfestvial wordt een duurzaam festival en we willen de bezoekers van het Stadsfestival, maar ook organisatoren die events en festivals organiseren inspireren dat het ook anders kan. De muntjes worden na het festival weer verwerkt om er een ander gerecycled plastic product van te maken.
Landelijke media “waarom is dit er nog niet”
Dat het idee goed is, werd vorige week duidelijk. Dagblad De Stentor/ AD en FunX, een grote online radio zender gericht op jongeren, benaderde ons voor een interview. De vraag die ik tijdens het radio interview kreeg was: “Waarom is dit er nog niet? Het is eigenlijk te simpel voor woorden!” Het verschil is, dat wij de eerste groep in Nederland zijn die het ook gaan doen! Geen woorden maar daden!
Luister hier het [Interview FunX 25 juli 2017 met Gooitske Zijlstra]
Wie ons idee steunen?
We hebben in deze korte periode een aantal partners bereid gevonden om ons idee financieel te ondersteunen. Zoals gezegd omdat we gewoonweg geld nodig hebben om het te maken. Ik geloof vanuit mijn tenen dat we mede hiermee aan kunnen tonen dat plastic geen wegwerpproduct is, maar een grondstof voor een nieuw product. Het is de circulaire gedachte.
Plastic? Fantastic! wordt financieel ondersteund door de volgende partners: Rabobank IJsseldelta, Novon Schoonmaak, BPD, Gestift en Club Cele.
Plastic? Fantastic! wordt in natura ondersteund door de volgende partners: Polymer Science Park, Greenpac Ilab, Deloitte, Rova, WDODelta, Korrels, Het Stadsfestival en natuurlijk door de bedrijven van de initiatiefnemers Trending Industries, Schelling Services en gooitz.
Ook interesse om ons financieel te ondersteunen?
We zijn er nog niet helemaal, we hebben nog wat geld nodig, niet voor onze uren, maar voor het materiaal. Wil jij bijvoorbeeld met jouw logo op de muntjes? Dat kan! Of vind jij het idee zo tof dat je ons financieel wilt ondersteunen dat kan altijd! Neem dan via mail contact op met: Gooitske Zijlstra van gooitz of telefonisch 06 14391116
Help jij mee? Maak met ons de stad schoon!
We hebben jou nodig! Of bij de schoonmaakactie die we vooraf aan het festival gaan organiseren. Of op het Stadsfestival, waar je kunt helpen het plastic uit de containers te verzamelen, te helpen bij de plastic straat op het festival terrein of de mensen erop te wijzen dat we Plastic Fantastic zijn en hoe zij bij kunnen dragen! Het Stadsfestival vindt plaats in Zwolle van 31 augustus t/m 3 september 2017 Laat je weten? Stuur je reactie !
5 en 6 op onderzoek uit
Bij Club Cele programmeer ik elke tweede dinsdag in samenwerking met het Zwols Architectuur Podium en Provincie Overijssel het Stadscafé, verbinden en samenwerken in de Spontane stad Zwolle. En op dit moment ook samen met gemeente Zwolle en gaat het in het Stadscafé over de stedelijkheid van Zwolle in het kader van de omgevingsvisie die in 2018 van kracht gaat.
In februari vertoonden we de film Citizen Jane, battle for the city. Een bijzondere documentaire over urban activiste Jane Jacobs en stadsplanner Robert Moses. Met het gedachtegoed van Jane Jacobs nog vers in ons geheugen zijn we 11 april met een groep experts op een verkennend onderzoek in de stad gaan doen, tijdens de “Strip the city” fietstocht. Vier groepen, onder leiding van architect en redactielid Herman Reezigt, stedebouwkundige Henk Snel, trendwatcher Mirjam Dijkstra en stadsantropoloog Marije Valk, fietsten verschillende routes. Terug bij Club Cele is die avond hele waardevolle input gedeeld. Onder het vertonen van de vele foto’s die onderweg waren gemaakt koppelden de groepen hun bevindingen terug. Hieruit zijn een aantal mooie onderzoeksvragen gefilterd waar we in de volgende Stadscafé’s verder mee aan de slag gaan.
Tegelijkertijd waren we er ons ter dege van bewust dat we dezelfde expeditie óók met andere mensen zouden moeten ondernemen, van andere leeftijden, mensen die andere interessen hebben en de stad dus op een andere manier zien en gebruiken.
Zesjarigen op stadsexpeditie
Meestal als het gaat over het ontwerpen van een stad, de openbare ruimte, placemaking, praten over wat stedelijkheid is, aan de slag gaan in de openbare ruimte dan word ik heel erg blij. Alleen worden maar al te vaak de usual suspectst ingevlogen zoals de experts, het bedrijfsleven, de overheid, bevlogen stadmakers en studenten. Eefke Meijerink, moderator van het Stadscafé en ik trokken de stoute schoenen aan naar aanleiding van het Stadscafé op 11 april en bedachten dat we ook met kleine bewoners van onze stad de stad eens moesten bekijken. Zo gezegd zo gedaan. Samen met Eefke Meijerink bedacht ik de stadswandeling met vijf-, en zesjarigen.
Ga je mee de stad bekijken?
Je kunt natuurlijk niet tegen een kind van vijf of zes jaar zeggen dat ze mee gaan doen aan een Strip the City tour, dus de vraag aan hen was: Ga je mee de stad bekijken? Mijn partner Jerry van der Bol, beeldend kunstenaar, maakte er een prachtig beeld bij en samen met de warme chocolade melk met slagroom kwam een mooi groepje op onze oproep af. Eentje zelfs gewapend met een vergrootglas, fantastisch!
Wat zien vijf-, en zesjarigen, waar letten ze op, wat vinden ze mooi, wat vinden ze lelijk. Eefke had haar dochter Bloem en vriendjes en vriendinnetjes gevraagd mee te gaan. En de ouders die mee wilden wandelen en kijken waren van harte welkom. We vroegen hen goed om zich heen te kijken.
Wat viel hun op?
We zijn gestart op het Assendorperplein en liepen vanaf daar naar Cafe Foye, het theaterrestaurant in schouwburg Odeon in de binnenstad. Het Assendorperplein vinden ze maar saai. Er moeten veel meer bloemen en groen komen en veel meer kleur op dat plein werd geroepen. Dit horen we de rest van de wandeling meerdere keren. Ondertussen klimmen ze overal op en in, kan een speeltoestel veel hoger en zijn ze nieuwsgierig. Zo nu en dan zien ze een verborgen kabouter, die in de hele stad zijn te vinden.
Zo nu en dan staan we stil en vragen we naar wat ze zien. Bij een muur waarop graffiti is gespoten vinden ze de kleuren mooi, maar of het kunst is of lelijk daar komen we niet uit. Ook hier is gaat het weer om kleur. Bij het passeren van het Dominicanen klooster vragen we of het een veilige plek is en één van de kinderen denkt dat het klooster niet zo veilig is omdat het al zo oud is. Stort het in? Terwijl wij op zoek waren met deze vraag naar de verkeersveiligheid, te grappig.
Wat vinden ze dan belangrijk? De meeste kinderen vinden dat alles schoon en opgeruimd moet zijn en dat vinden ze niet op de route van het Assendorperplein naar de binnenstad. De muren, de hekken en de daken moeten veel meer kleur hebben, die vinden ze nu heel saai. En na de wandeling constateren we dat de favoriete kleuren roze, geel, lichtblauw en blauw zijn.
De moeders die mee wandelden wensen een ‘losloop route’ naar het centrum. Zij ervaren de route als knap gevaarlijk en die laat je je kinderen van vijf of zes niet alleen lopen of fietsen. Een oplettend kindje draagt een simpele oplossing aan: ‘Een glijbaan van elk huis naar de stad, dat zou leuk zijn!’
Wat ons opviel was dat de kinderen in het moment zijn en zich niet over morgen of overmorgen zorgen maken. Eefke en ik zijn heel erg blij met de waardevolle input die we op 9 mei gaan delen in het volgende Stadscafé! Er volgen nog tekeningen van de kinderen die post ik hieronder.
Met de chocolademelk-snor nog vers op hun lippen bedanken de kinderen ons en genieten ze van hun welverdiende vakantie.
Wat was dit oprecht leuk om te doen! Bedankt aan alle kinderen en hun ouders!
De getekende visie van een vijf of zes jarige op Zwolle
Inspiratie blog
- algemeen (81)
- blind boxed art (1)
- de genereuze stad zwolle (15)
- eigen concepten (33)
- eten en drinken (5)
- helden (7)
- inspiratie (48)
- kindperspectief (5)
- klantbeleving (19)
- kunst (25)
- mode (4)
- muziek (4)
- organische gebiedsontwikkeling (31)
- placemaking (29)
- quotes (2)
- reizen (10)
- retail (11)
- schone ijssel (5)
- spontane stad (40)
- stad op ooghoogte (8)
- wonen (5)