Steeds meer inwoners van steden nemen zelf het initiatief om hun leefomgeving en de openbare ruimte samen te verbeteren. Denk aan de pop-up tuintjes, installaties en hacks die een omgeving vaak snel, tijdelijk en vaak op een goedkope wijze leefbaarder en fijner maken met weinig risico’s. Deze stroming wordt Tactical Urbanism genoemd en zijn spontane interventies. Het is een methode die zich richt op kleinschalige gebiedsontwikkelingen met grote reikwijdte. Deze kleinschalige ingrepen worden gekenmerkt door hun community-focus en realistische doelen.
merken en tactical urbanism
Marketeers van grote merken zoeken naar andere manieren om met hun publiek in contact te komen en gebruiken daarvoor steeds vaker de stad als canvas. Merken die tactical urbanism verkennen moeten hierbij niet alleen over zichzelf nadenken, maar ook bereid zijn om naar de mensen te luisteren.
Wanneer je als merk op deze wijze gaat opereren in een stad, dan zullen marketeers transparanter moeten worden wat de samenwerkingen oplevert voor de inwoners, de lokale overheid en hun merk. Ook zoeken inwoners van de steden steeds vaker (grote) merken op om hun locale projecten te ondersteunen.
dulux let’s colour project
Een goed voorbeeld is Dulux verf. Zij gebruiken deze manier van marketen en heeft het programma The Let’s Colour Project opgezet. Zij willen met dit project het leven van mensen meer kleur geven. Dit project is over de hele wereld uitgerold zo ook in Nederland. De laatste activiteit in Nederland was in 2012.
Ook het merk Absolut Vodka gebruikt deze manier van marketen bijvoorbeeld de Art Bar Installation. Een kunstproject waarbij er wordt samengewerkt met de community.
tactical urbanism volgens Mimi Zeiger
“Tactical urbanism uses the city as a site of experimentation, deploying pop-up parks, vacant retail reuse, or unsanctioned street furniture as way to reprogram the urban realm. The practice traditionally takes an activist position in relationship to environmental, political, cultural and economic factors. However, as the practice is increasingly being absorbed into mainstream thinking on cities, it is critical that we look closely at both the underlying assumptions and resulting effects.” Mimi Zeiger
In de Guide for tactical urbanism staan case studies en tips om snel en effectieve urban interventies te creëren.
<<vind hier de gids voor tactical urbanism volume 1 en volume 2>>
Inspiratie blog
- algemeen (81)
- blind boxed art (1)
- de genereuze stad zwolle (15)
- eigen concepten (33)
- eten en drinken (5)
- helden (7)
- inspiratie (48)
- kindperspectief (5)
- klantbeleving (19)
- kunst (25)
- mode (4)
- muziek (4)
- organische gebiedsontwikkeling (31)
- placemaking (29)
- quotes (2)
- reizen (10)
- retail (11)
- schone ijssel (5)
- spontane stad (40)
- stad op ooghoogte (8)
- wonen (5)